producerar tecknad film från levande skådespelare


TRADITIONELL ANIMATION ÄR DYRT
Traditionell animation är en tidsödande långsam process. En genomsnittlig animerad långfilm kräver runt 460,000 teckningar. Om man dessutom inkluderar skisser, design blad, storyboard teckningar, layout-förslag etc etc kommer man snarare upp i mellan en till två miljoner teckningar. Produktion av traditionell tecknad långfilm kräver generellt 100-tals anställda, en stor budget och gott om tid.

GENIMATOR
GeniMator är en ny, revolutionerande datoriserad lösning för framställning av animation. En lösning som kan spara in upp till 75% av tidsåtgång och personalbehov. Det är det första verktyget för tecknade figurer som applicerar "rotoscoping" i real-tid, för att framställa rörliga tecknade figurer utifrån mänskliga förlagor, bevarandes såväl det mänskliga spektrat av detaljerat uttryck och karaktär som de grafiska kvalitéerna hos den tecknade originalfiguren.

GeniMator kombinerar två informationskällor - en databas av vektoriserade linjeteckningar av figuren som ska animeras, och input av data för de rörelser figuren ska utföra.


FIGURENS DATABAS
I motsats till 3-D mjukvara och CAD-baserad animation, modelleras och renderas inte figurerna i GeniMator. De är handtecknade i sekvenser av positioner för varje kropps-segment. Teckningarna lagras sedan i vektoriserat format i en data bas, ordnade så att varje kroppsdel finns representerad i 360 graders perspektiv. En komplett arkiv för en tecknad figur beräknas inte kräva fler än 1000 teckningar. Inom traditionell animation motsvarar samma mängd teckningar mindre än 83 sekunder animation, vid 12 rutor per sekund.

RÖRELSE
Rörelserna från en levande skådespelare registreras av ett motion capture-system. Genererad data identifierar och hämtar den tecknade figurens korresponderande kropps-segment, i motsvarande positioner. Segmenten sätts samman led för led och resultatet blir den tecknade figuren som återskapar skådespelarens rörelser.

Eftersom skådespelarens rörelser hämtas in som 3-D data, kan den tecknade figuren genom enkel manipulation av dataströmmen, återges från vilket perspektiv som helst, och i olika hastigheter.

Olika konfigurationer av figursegment kan användas för att skapa olika figurer. Rörelse data från skådespelarens ben kan t.ex. generera rörelse för en tecknad häst, eller en tusenfoting. En flock fåglar eller elefanter på parad kan genereras på samma sätt, från rörelsedata genererad av en enda skådespelare.

ANIMATIONSEFFEKTER
Eftersom den tecknade figurens arkiv består av vektoriserade teckningar, kan det grafiska resultatet manipuleras för att framställa traditionella animationseffekter. Genom rörelseinfångets digitala format kan också rörelsemönster styras och manipuleras. Om man t.ex. vill förstärka en tjock persons lite studsiga gångstil kan ett konstant värde adderas för alla rörelser utmed vertikal axel, t.ex. 110%. Detta skulle ge en starkare dynamik för alla rörelser i vertikalled, inklusive s.k. squash & stretch. Eftersom all rörelsedata är i digitalt format är det möjligt att definiera en stor mängd rörelsemönster, dynamik och karaktäristika hos figuren.

För regissörer och producenter av tecknad film kommer GeniMator att te sig mer som produktion av traditionell spelfilm i den meningen att tecknade figurer nu kan regisseras i realtid.
Skådespelarens prestation kan bedömas och värderas i realtid och när regissören är nöjd med en tagning eller en scen kan motsvarande scen omedelbart genereras med den tecknade figuren. Slutresultatet produceras efter att ha valt kameravinklar, linjetyp (tusch, kol etc), färgsättning, skuggning samt eventuella slagskuggor att projiceras under figuren.

GeniMator är patenterad internationellt.

För mer information om GeniMator, besök vår hemsida: http://www.genimator.com/

För patentinformation, besök: http://www.freepatentsonline.com/


Torkils väg 2 S-191 73 Sollentuna Sweden Phone: +46 8 754 09 17 Fax: +46 8 754 54 08